ruta 05

RUTA 05: caminada pels turons d’en Fanxó i Cérvol de Castelldefels.

Distància: 8,0 km.
Caminada circular.
Duració aproximada del recorregut: 2 h. 45’
Desnivell: 360 m acumulats positiu (+ 360 m negatiu = 720 m total).
Alçada màx.: 310 m.
Característiques del medi natural: Caminada de muntanya i urbana.
Grau de dificultat: mitjà (compte a l’estiu amb la calor).
Riscos de l'activitat: els propis d’una caminada de muntanya. Els senders del Garraf són pedregosos i amb forts pendents. En els trams i cruïlles amb trànsit rodat s'ha de respectar el codi de circulació. Informeu-vos de les condicions meteorològiques abans de decidir la participació. Recomanable estar federats o disposar d’assegurança d’accidents de muntanya.

00. Punt de partida i arribada: plaça de l'Ajuntament / Església:

01. Deixant a l’esquena l’Ajuntament, sortirem pel carrer de l’Església direcció Nord-est (4 travessies) fins a arribar al carrer Isaac Peral, a on està cal Garrofer amb la seva torre de defensa.

02. Girarem a l’esquerra pel carrer Isaac Peral en lleugera pujada. Tot seguit arribarem a una cruïlla, girarem a l’esquerra per Bisbe Urquinaona per la vorera de dalt. A uns 150 m veurem un camí que puja amb una barana en zig-zag. L’agafarem i tot seguit trobarem la masia La Goma (casal de la cultura).

03. Seguirem el camí en zig-zag fins al castell, un cop a dalt, seguirem pel costat de la muralla fins a arribar a la porta principal a la plaça del castell.

04. D'esquena a la porta del castell anirem tot recte direcció muntanya (Nord-oest), passarem una torre de defensa i una rotonda, pujarem les escales i seguirem recte pel camí asfaltat fins a arribar a cal Ganxo.

05. Agafarem el camí de l'esquerra de cal ganxo direcció muntanya seguint les marques blanques i verdes (SL-99 en direcció a la morella). Passat Cal Ganxo agafarem la pista de l’esquerra, veurem a la dreta les ruïnes de can Gall i, poc més endavant, la Roca Negra formació rocosa, símbol del Centre Excursionista Roca Negra, a mà esquerra, al fons, veurem “La Guixera”.

06. Seguint el camí i després d’una minigrimpadeta, arribarem al coll de Bertils (o de Sta. Maria) (167 m). Veurem davant nostre la formació coneguda com “la dona morta”. Girarem a l’esquerra (Sud-oest 227°) seguint els indicadors blanc i verd pujant pel pronunciat corriol direcció la Morella.

07. Al final d’aquesta primera pujada està el turó d’en Fanxó (278 m). Tindrem una bona vista de Castelldefels, delta del Llobregat, Barcelona, i de les diferents muntanyes que l’envolten. Seguirem les indicacions direcció la Morella (Sud-oest 234°).

08. Caminarem uns 800 metres recorrent el camí que girarà a la dreta, baixarà, girarà a l’esquerra i tornarà a pujar fins al puig del Cérvol (309 m). Veurem un pi solitari, bones vistes de Castelldefels i de les muntanyes que l’envolten, destacarem la Morella, sostre del Parc del Garraf (593 m), al costat dret de les antenes i radar (bola blanca).

09. Farem mitja volta i tornarem pel mateix camí fins a arribar de nou al coll de Bertils (o Sta. Maria), a on girarem a mà dreta pel mateix camí que hem agafat per pujar des de cal Ganxo. Poc abans d’arribar a aquesta masia, a mà dreta hi ha unes escales (en la fita diu “la Guixera”), les baixarem, passarem una passarel·la de fusta i tot recte hi ha un altre tram d'escales que baixarem fins al final, seguirem direcció Sud-est (118°) tot recte fins a arribar al pícnic de can Roca. Seguirem baixant per la pista fins a trobar el carrer del Castanyer, seguirem baixant fins que fa una corba a mà esquerra, agafarem a mà dreta el carrer Dr. Fleming i seguirem baixant fins a arribar al parc de la muntanyeta.

10. Traspassarem el parc en direcció Sud. A mà esquerra podem veure un petit estany. Per darrere de la petita construcció del bar surt un camí entremig dels arbres, l’agafarem en direcció Sud.

11. caminarem pel parc, entre pins fins a arribar a la torre de defensa de la derruïda masia de Can Valls en l'antigament anomenat Puig de Guardiola. Arribarem al carrer Santiago Rusinyol. Girarem a l'esquerra, passarem una rotonda i girarem a la dreta pel carrer pintor Serra Santa fins a arribar a la plaça de l'Ajuntament / Església, inici i final d’aquest recorregut.